Testa pilatesboll

Fotboll är ju den bollsport jag gillar, men min fru, hon gillar att bland annat utöva pilates. Det finns smarta pilatesbollar att använda sig av och det är en bra träning. Den som tränar mycket kan förresten ha nytta av kosttillskott. Läs mer på fitline-sport.se. Tänkte jag skulle dela med mig av ett par övningar som är bra att göra med just en pilatesboll.

Övningar med pilatesboll

Rump- och rygglyft på pilatesboll
Ligg på mage över bollen och rulla fram så att du har stöd av händerna i golvet.
Lyft upp benen genom att spänna rumpa, rygg och baksida lår.
Jobba ner och upp, ex. 3 x 12 gånger.

Ryggresning på pilatesboll
Ligg på mage över bollen med fötterna i golvet, som att du kramar om den och håll aktiva coremuskler.
Lyft upp överkroppen med ryggens muskler och dra ihop armarna genom att spänna musklerna mellan skulderbladen.
Jobba ner och upp, ex. 3 x 12 gånger.

Sidorotation på pilatesboll
Utgå från en hög planka där du kniper åt bollen mellan fötterna.
Vrid bollen så att du nästan nuddar golvet med en fot i taget med hjälp av starka magmuskler.
Vrid ex. 3 x 12 gånger.

Push-ups på pilatesboll
Lägg fötterna på bollen och stå i en hög, stadig planka med aktiva coremuskler. Eller tvärtom – ha händerna på bollen.
Jobba ner och upp med push-ups, ex. 3 x 12 gånger. Avbryt/fortsätt på golvet om du tappar corestabiliteten.

Höftlyft på pilatesboll
Lägg fötterna på bollen, håll höften högt, aktiva core- och rumpmuskler.
Jobba ner och upp ex. 3 x 12 gånger.

 

22 aug 2019